Marine

Feroform komposittlager tilbyr rederier, verft og marinekonstruktører store fordeler med tanke på ytelse, pris, design, enkelhet og tilgjengeligheten. Den utmerkede stabiliteten til Feroform gjør det til et ideelt materiale for maritim industri i krevende applikasjoner.

Kjente rederier verden rundt bruker Feroform T14 lager og foringer til akterlager (Stern Tube Bearing) og rorlager (Rudder Bearings). Under spesielt krevende forhold som for Marine (Navy) applikasjoner brukes Feroform T12, lagrene leveres som ferdig maskinerte lager etter tegning eller som stavlager (segmenter).

Feroform PR18 er hurtig blitt det ledende materialet for rorlager. Feroform PR18 er godkjent av alle de store klasseselskapene innen marine for tørrkjøring opp til en maks belastning på 10Mpa flatetrykk. PR18 er utviklet som et svar på markedets krav til kostnadseffektive løsninger. Høyytelseharpiks og spesielt utvalgte friksjonsmodifikatorer gjør det til et stabilt og slitasjesterkt materiale. Tester viser at Feroform PR18 gir opptil fire ganger mer slitestyrke enn konkurrerende materialer. Feroform PR18 er det nye navnet for det tidligere materialet Railko RG22. Feroform PR er en økonomisk løsning for mange marine bruksområder, som for eksempel dekksmaskineri, daviter og kraner.

Feroform F3637 blir brukt som tankisolasjons "pads" i tank skip. Feroform F3637 har en kombinasjon av høy isolasjon, høy styrke og kontrollert friksjon. Med dette menes det at tankene kan utvides fritt uten skade når de fylles eller tømmes.

Andre applikasjoner er "Hatch Cover Pads", davit foringer, vinsj lager, glideplater og liknende.